Publicerat den 29 september 2021

Operativ Inköpare på Areco Profiles AB

Areco Profiles är idag en av de ledande aktörerna inom tillverkning av byggplåtsprodukter och riktar sig till byggindustrin med ett omfattande utbud av byggkomponenter i tunnplåt för bostäder och kommersiella fastigheter. Kunderna finns i 25 länder, produktionen och försäljningsställen i ett flertal europeiska länder.

Arbetsbeskrivning
Du får en nyckelposition och är involverad i hela inköpsprocessen. Du får jobba i en verksamhet med många olika områden med extra fokus på leverans och precision. En viktig del i din vardag är att vara ett kontinuerligt stöd till organisationen när det gäller inköpsfrågor och planering samt att arbeta fram kvalitativa inköpsstrategier och säkerställa att de efterlevs.

Några av dina arbetsuppgifter kommer att inkludera:

  • Sammanställning och uppföljning av prognoser
  • Säkerställa att indata i affärssystemet är uppdaterat utifrån satt strategi
  • Genomföra inköp av material samt aktiver legoarbete enligt behov och plan för leverans i rätt tid.
  • Aktivt genomföra inköpsplanering och arbeta med beställningspunkter och orderstorlekar för att optimera lagernivåer
  • I applicerbara fall förhandla om pris och villkor med leverantörer
  • Upprätthålla register över beställt och mottaget material i företagets affärssystem
  • Bevaka och granska ordererkännanden från leverantörer
  • Bevaka att leveranser sker i tid och säkerställa hemtagning i samarbete med lager/logistik
  • Kontrollera fakturor mot ingångna avtal för att identifiera prisavvikelser och i samband med detta bevaka företagets intressen i enlighet med gällande attestregler
  • Deltaga i arbetet vid eventuell reklamationshantering mot leverantörer
  • Medverka vid leverantörsbedömningar
  • Utveckla och driva projekt för förbättringar i frågor som gäller inköp, planering och lager

Kvalifikationer

  • En eftergymnasial utbildning inom inköp, logistik och planering
  • Några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
  • God administrativ förmåga och erfarenhet från ett större affärssystem, med fördel Pyramid
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • Goda kunskaper i Officepaketet speciellt Excel

Du som söker
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi ser gärna att du är en drivande person som tar dig an uppsatta mål och utmaningar med entusiasm. Du tar initiativ och arbetar självständigt med leverans och kvalitet i fokus. I en miljö med många intressenter ställes det höga krav på din förmåga att kommunicera och informera.
För att lyckas i rollen behöver du vara lyhörd för verksamhetens behov och ha lätt för att skapa och upprätthålla relationer. Genom god planering och struktur skapar du förutsättningar för att arbeta proaktivt och ihärdigt i en föränderlig miljö.

  • Strukturerad och driver självständigt ditt arbete framåt
  • Affärsmässig, strategisk och analytisk och trivs i en roll där du får höja blicken och arbeta med förbättringar
  • Trygg och enkel att samarbeta med och stimuleras av en fartfylld arbetsmiljö
  • Lösningsorienterad och noggrann

Ansökan och kontakt
Då urvalsprocessen sker löpande rekommenderar vi dig att söka tjänsten snarast möjligt. Skicka din CV och ett personligt brev via formuläret här, och vid frågor ring Pontus Holgersson på 0708-95 58 18.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!